۱۳۹۰ تیر ۱۷, جمعه

سفرنامه 34: Red Light District


Red Light District یا منطقه چراغ قرمز نام منطقه ای در کنار میدان Dam در آمستردامه که تو اون روسپیگری و هر چه که مرتبط با س.ک.س باشه آزاده. البته تقریبا در کل اروپا روسپیگری آزاد و قانونیه ولی اون منطقه ها به صورت علنی و با سر و صدا معرفی نمی شند. اما در آمستردام این منطقه کاملا در معرض تبلیغات و سر و صداست و تو اون روسپی ها هم به صورت علنی در پشت پنجره هایی شبیه ویترین می ایستند و برای مشتری گیری دلبری می کنند. پشت شیشه مغازه ها یا پنجره هایی شبیه این عکس پایین که تیپ معماری های آمستردامه. پنجره های بزرگ و بلند:


اما یکی از بهترین جذابیت های این منطقه به نظر من نه فقط این روسپی خانه ها بلکه قرار گرفتن اونها در منطقه ایه که حتی دارای کلیسا و اغذیه حلاله و حتی آدم هایی که خونه هاشون بین این روسپیخانه هاست. خیلی از توریست ها چشم میندازند به پنجره خونه و بعد می بینند دو تا آدم در حال مطالعه اند یا دارند شام می خورند. به نظرم اینجوری یه کم زندگی سخت میشه که همه به امید دیدن روسپی ها تو خونتو نگاه کنند. ولی خوب به هر حال اونجا مردم عادی هم زندگی می کنند. 

کلیسایی در Red Light District که در کنار آن دقیقا یک روسپخانه هم هست. 

فروشگاه غذای حلال در دیوار به دیواری منطقه Red Light District. شاید به خاطر اینکه مسلمان های معتقد به حلال و حرام زیاد در این منطقه دیده میشند و برای تجدید قوا نیاز به غذای حلال دارند!!!


سوال: آیا رفتن به Red Light District زشت و بی آبروییه؟ 
جواب: راستش این منطقه توریستی به حساب میاد و اگه شب حدود ساعت 11 به این منطقه سر بزنید در میان سیل عظیم توریست های خداجو اتفاقا خیلی ها را به صورت زن و شوهر می بینید که فقط برای دیدن به این منطقه اومدند و به همین دلیل بسیاری از روسپی ها بدون مشتری هستند. در این منطقه حتی میشه بعضی از آدم های مشهور رو هم دید مثلا یکی از بازیگران مشهور خودمون که وقتی من فارسی بهش سلام کردم بدبخت درجا می خواست سکته بزنه. احساس کردم خیلی ترسید. گفت الآن فردا اسمش از تابناک و رجا و اینا درمیاد. 
البته به عنوان مشتری رفتن یه کم زشته بخصوص وقتی به نگاه سنگین جمعیت به آدم هایی که از کابین روسپی ها بیرون میاند نگاه کنید. حتی در آمستردام این موضوع قشنگ نیست. 

سوال: آیا پرسیدن آدرس Red Light District زشت و بی آبروییه؟ 
جواب: مردم آمستردام به ور کلی از اینکه این منطقه تو شهرشون هست زیاد راضی نیستند و نقله که این منطقه با زور دولت سرپاست و یک عده در دولت که به آزادی ها و زیر پا گذاشتن تابوها و البته در کنار همه جذب توریست علاقه مندند. با این وجود آمستردامی ها بدون ناراحتی و نگاه بد به شما آدرس رو می دند. در حقیقت قبل از این که شما بپرسید همین که می فهمند شما توریستی خودکار آدرس Red Light District رو می دند. یاد سفر "سیاهکل" تو ایران افتادم که وقتی از نزدیکی رشت به سمت سیاهکل منحرف شدیم جلوی هرکی ترمز می کردیم بدون اینکه سوال رو بپرسیم خودش با انگشت طرف سیاهکل رو نشون می داد. حالا شاید گلاب به روتون می خواستیم بریم دستشویی. 
.
.
.
.
گفتم سیاهکل دلم هوای شمال خودمونو کرد....