۱۳۸۹ شهریور ۲۹, دوشنبه

سوویسیات دوم و لوزانیات سوم: همه جای دنیا شبیه هم!

قبل از اینکه بیام سوییس هر کسی دید خودش رو در مورد این کشور می گفت. یکی می گفت خیلی قشنگه، یکی می گفت خیلی گرونه، یکی می گفت خیلی سرده و تو میون همه این اظهار نظرها یک عده هم می گفتند به شدت باکلاسه. خوب با این شنیده ها که آدم میاد اینجا سعی می کنه واقعیت ها رو ببینه.

در مورد جملات بالا باید بگم که واقعا واقعا جای قشنگیه لااقل لوزان اینجوریه بعضی جاهاش مثل نقاشی می مونه. طبیعتش هم مثل ترکیب های کوه های برفی کنار جنگل های سرسبز واقعا خداست. آره به شدت هم گرونه. یه تکون ساده می خوری باید پنج شیش فرانک ناقابل پیاده بشی. مک دونالدش بیست سی درصد از جاهای دیگه دنیا گرونتره. اما در مورد سرما باید بگم که اینجایی که ما هستیم زیاد سرد نیست. یا لااقل فعلا سرد نیست. هوا واقعا خوبه. امروز با آستین کوتاه رفتم بیرون. دخترها هم که از این هوا نهایت سوء استفاده رو کرده اند و با شلوارک و رکابی اومدند بیرون. تبرج امروز بیداد میکرد...

و اما در مورد باکلاسی. البته تعریف باکلاسی دقیق نیست اما دید خود من این بود که همه چی اینجا لوکسه و کارهای چیپ انجام نمیشه. مردم خیلی بافرهنگ و شیکند و به قولی توالت هم با کت و شلوار می رند:))))  اما خوب تو این دو سه روزه انقدر بی فرهنگی دیدم که ایمان آوردم نه خیلی از کارهای اینجا شبیه ایرانه. مثلا آشغالاشون رو بدون هرگونه جداسازی مخلوط می ریزند تو سطل. سیگار هم که می کشند ته سیگار رو ذارتی میندازند تو خیابون. منتظر چراغ سبز عابر پیاده نمی شند. یه نفر دیدم تو ماشین دستش تو دماغش بود:((((  یه نفر رو هم دیدم که داشت پشت درختا رفع حاجت می کرد!!!! فکر می کردم مثلا دیگه دختر خیابونی ندارند اما دیشب از کنار چندتا خانم محترم مقیم لوزان رد شدم. دیشب از عربده کشی یه مست از خواب پریدم. و از همه جالب تر  تیکه انداختن پسرها به دخترها تو فستیوال موسیقی بود. عین ایران! خدا بود این یه صحنه. تازه فهمیدم اینجا هم دختربازی به سبک ایرانی انجام میشه... و البته کمی گاهی بی فرهنگی از ایران هم بدتره. نمونش عکس زیر:


اینجا ایستگاه متروه Flon  که به نوعی میدون امام خمینی لوزانه و خط مترو اینجا عوض میشه. می بینید که ملت آت و آشغالا و ته سیگارشونو ریختند توی ریل مترو. خداییش ما دیگه تو ایران این یه کار بی فرهنگی رو نمی کنیم....

با خودم گفتم خداییش بی خیال! این همه می گند سوییس باکلاسه این بود؟! سوییس هم که شبیه ایرانه!!!!! البته لوزان به دلیل دانشگاهاش خارجی توش زیاد داره شاید اینجوریه بخصوص این اسپانیایی ها و ایتالیایی ها که رفتاراشون خود ایرانیه یه کم بدتر... امیدوارم جاهای دیگه سوییس آبروشو بخرند و بهتر باشند.... احتمالا آخرهفته می رم برن. ببینم پایتخت سوییس چی داره برای گفتن....

پینوشت 1: این هم برای اونهایی نوشتم که می گند من غرب زده ام یا خارجی شدم! :)))) بابا واقع گرا باید باشیم. هرجایی خوبی و بدی داره. چه مرزپرگهر باشه چه بلاد سوویس.
پینوشت 2: سوویس نه سوییس به قول مادربزرگ حدود 90 ساله ام :))))