۱۳۹۱ تیر ۱۱, یکشنبه

سفرنامه سوییس: از لوسرن تا اصفهان، از شاپل تا سی و سه پل

لوسرن شهری در بخش آلمانی و تقریبا در مرکز سوییسه. شهری قدیمی و توریستی. البته همه شهرهای سوییس به توریست خیلی اهمیت می دند اما از اون جهت میگم لوسرن توریستیه که واقعا بیزینس اول شهر توریست به حساب میاد. مثل شهر Zermatt که اون هم به طور عمده برای توریست ها طراحی شده.
دور لوسرن رو کوه های آلپ در برگرفتند و در مجاورت دریاچه ای به نام خودشه و از وسط شهر هم رود Reuss  می گذره که واقعا تمیز و قشنگ و البته کمی خروشان بود. خود لوسرن هم از نظر زیبایی طبیعی مثل طبیعت همیشگی آلپ زیباست:


اما تنها چیزی که باعث شد این عنوان روی پست بذارم این بود که نماد این شهر پلی به نام شاپله که از روی رود Reuss  میگذره. 
پل ساده ای که حدود 400 سال پیش ساخته شده و نهایت معماریش همون برج وسطشه و البته قشنگیش هم به منظره رود و اطراف و این تابلوهای قدیمی در سقف داخل پله: 
هر چقدر فکر کردم دیدم واقعا این پل نسبت به اون چیزی که سی و سه پل یا حتی پل خواجو تو اصفهان داره هیچ چیزی نداره اما کلی توریست عرب و چشم بادومی و هندی و بلوند اروپایی وانگلیسی لهجه آمریکایی داشتند باهاش عکس می گرفتند. حالا اما ما داریم چی کار می کنیم با نمونه های مشابه همین پل در ایران؟ اینها یادگاری های هموطنان ما صاحبان تمدن از مرز پرگهر روی سی و سه پله: (منبع)


 و امان از دست الهام خانوم که اگه حجابش درست بود کار جوون مردم به اینجا نمی کشید که بیاد آثار چند صد ساله رو خراب کنه!!!
.
.
.
.
مهم این نیست که کلی ایرانی می فهمند که نباید این کار رو بکنند، مهم اینه که چند تا احمق بیکار می تونند آزادانه بدون ترس از پلیس و مردم دیگه این کارها رو بکنند....